Câţiva studenţi ieşeni vor să revoluţioneze tehnologia: au proiectat automobile ce pot fi fabricate din loprefin şi carbon şi vagoane din fibră de sticlă. Materialele pot fi refolosite.
O echipă de 15 studenţi de la Universitatea de Arte "George Enescu" au schimbat tabla cu fibra de sticlă, tapiţeria din piele cu cânepa şi fierul cu aliaje nou-apărute, mult mai rezistente, toate - materiale reciclabile. Au reuşit să construiască proiectul unui tramvai, al unei maşini 100% ecologice, mai multe piese de mobilier şi obiecte de uz casnic.
Tramvaiul
Proiectul Sitra, un tramvai ecologic realizat de Silviu Teodor-Stanciu, foloseşte, de exemplu, pentru tapiţeria scaunelor un material textil pe bază de cânepă.
"Caroseria este concepută din fibră de sticlă, care se poate recicla mult mai uşor decât tabla sau aluminiul. La scaune, am folosit foarte multe placaje din fibrolemnoase", explică designerul.
Pe lângă acest aspect de ordin ecologic, nu a neglijat nici partea tehnică şi chiar a venit cu inovaţii. "Am aşezat motoarele pe verticală. Pentru că nu mai are motorul sub podea, când e zăpadă sau când peronul staţiei e mai mic sau mai înalt, printr-o comandă din cabina vatmanului, tramvaiul poate coborî şi urca garda", mai explică Silviu.
Maşina ecologică
Lucian Actrinei a gândit maşina ecologică a secolului al XXI-lea. Printre materialele folosite au fost cele revoluţionare în industria auto: şasiu din aliaj Buckypaper (un material experimental pe bază de carbon, mult mai uşor decât fierul şi cu o rezistenţă de 500 de ori mai mare); loprefin (o combinaţie între polimeri şi fibre naturale, de curând folosit în interior şi la caroserii), iar la geamuri a folosit policarbonat, de asemenea un material ecologic.
Proiectele de mobilier au fost inspirate din tradiţia prelucrării lemnului, iar î