Comertul, industria auto, constructiile si electrocasnicele, puternic afectate in urma declinului economic din anul trecut, platesc in 2010 pretul pentru una dintre cele mai mari greseli de management - slaba orientare catre client, considera Costea Dumitrescu, partener fondator al companiei de training Ascendis, cu afaceri de aproximativ 3,2 milioane de euro in 2009.
“Cu cat companiile au fost mai putin orientate catre clienti, cu atat au acum parte de provocari mai mari. Inainte de criza, in unele industrii produsele mai degraba se cumparau decat se vindeau”, afirma Dumitrescu, referindu-se la efortul mic depus de departamentele de vanzari in raport cu nivelul cererii de pe piata, la acea vreme.
“De exemplu, in constructii te duceai sa cumperi si ti se spunea “mai vino maine, acum nu am timp”. In acest mement nu mai vine nimeni, puterea de cumparare s-a diminuat considerabil, iar ei habar nu au ce sa faca. Companiile nu si-au creat din vreme procese, nu au competente, nu au nimic care sa ii ajute sa iasa din starea asta”, spune co-fondatorul Ascendis.
Piata constructiilor a scazut in 2009 cu circa 17%, mai mult decat dublul reducerii Produsului Intern Brut (PIB), pana la 12,2 miliarde de euro, potrivit datelor din primele 11 luni ale anului trecut contabilizate de Asociatia Romana a Antreprenorilor din Constructii (ARACO), iar peste 20.000 de societati de constructii au intrat in insolventa, si-au suspendat activitatea sau au intrat in faliment.
Si piata auto a cunoscut un declin de aproape 50% in primele cinci luni ale anului curent, in timp ce sectorul imobiliar ar putea scadea cu 30-50% in cazul imobilelor vechi si cu 15-25% pentru cele nou construite.
“Aceste companii niciodata nu au cumparat training inainte de criza. Si daca le cumparau, o faceau pentru ca le considerau bonusuri, o componenta a beneficiilor extrasalariale