Dupa ce a promis ca va da jos grasul din spinarea slabului, guvernul ii aplica si acestuia din urma inca un bici pe spinarea pasamite eliberata, ca nu cumva sa se simta prea liber si usurat. Cam asta ar fi, pe scurt, morala modificarii Codului Fiscal, ce ar urma sa intre in vigoare la 1 iulie.
Desi nu toate masurile intentionate sunt in egala masura condamnabile, o modificare brusca a fiscalitatii, in mijlocul anului si al crizei, bulverseaza oricum mediul de afaceri. O astfel de modificare lezeaza un aspect esential pentru o economie de piata sanatoasa: predictibilitatea. Observam apoi ca toate modificarile sunt de natura coercitiva: dispar facilitati, apar noi impozite, unele cresc spectaculos.
Nu avem insa nicio masura de stimulare a mediului privat, cum ar fi o facilitate pentru crearea de locuri de munca sau eliminarea platii anticipate a TVA. Asadar Guvernul nu are intelepciunea sa faca din strangerea surubului intr-o parte a mediului privat o modalitate de relaxare a acestuia in alta parte a mediului privat. Si atunci, din ce sa creasca economia? Din impozitare sumplimentara?
Asadar, Guvernul intentioneaza, printre altele, sa impoziteze tichetele de masa, cadou, cresa si vacanta. Impactul cel mai mare va fi, desigur, in cazul tichetelor de masa.
Logica introducerii acestora, dupa model german, a fost sa dea posiblitatea unor venituri neimpozitate destinate exclusiv cumpararii de alimente. De multa vreme ele nu mai exista decat in mediul privat, unde, reprezinta un ajutor si pentru patron si pentru angajat.
Important este si ca aceste tichete pot fi folosite doar in comertul fiscalizat, pentru ca nici la piata si nici la coltul strazii comerciantii nu accepta astfel de tichete, si sunt destinate unor produse prin excelenta de baza.
Este adevarat ca, din cauza lacomiei unor patroni de magazi