Reprezentanţii oamenilor de afaceri susţin că există în continuare domenii în care companiile româneşti se pot dezvolta, deşi mediul de afaceri românesc a pierdut teren în ultimii 20 de ani pe fondul lipsei de capital suficient şi know-how. Cele mai vizate sectoare în care afacerile româneşti ar putea prinde aripi sunt în opinia oamenilor de afaceri domeniile de nişă - ca IT şi cel al serviciilor - sau sectoarele cu specific local, cum este producţia de alimente sau agricultura. Avantajele românilor în cadrul acestor pieţe sunt accesul la forţă de muncă ieftină şi faptul că sunt sectoare de piaţă în care contează cunoaşterea consumatorilor.
Sorin Minea, preşedintele producătorului de carne Angst, spune că multe companii româneşti au preferat să facă speculaţii cu imobiliare atunci când ar fi trebuit să dezvolte infrastructura şi domeniile care putea fi valorificate, ca industria alimentară sau turismul.
"Companiile străine au producţie în toată Europa şi au avut timp să acumuleze capital şi să înveţe, în timp ce companiile româneşti au fost limitate timp de mai mulţi ani de legi, taxe şi guvernanţi. Noi nu am avut timp să ne formăm şi să învăţăm pas cu pas. De aceea, am încercat să facem salturi şi să ardem toate etapele în 20 de aniî, explică preşedintele Angst şi Romalimenta.
În plus, Minea afirmă că în ultimii ani majoritatea producătorilor români care au ridicat un business au decis să îl vândă, nu pentru că au vrut un exit neapărat, ci pentru că nu au avut buget, logistica necesară şi posibilitatea de a dezvolta noi pieţe de desfacere în afara ţării.
"Mai mult sau mai puţin în orice ţară se întâmplă acest lucru, iar companiile cu capital străin le domină pe cele cu capital autohton. Cu toate acestea vrem să vedem o consolidare a firmelor româneşti", a mai spus Florin Pogonaru.
O serie de pieţe au fost mai ferite în primul an