Chiar sub impactul tehnologiilor actuale, peste 20 de ani, modelele de interacţiune şi de comunicare socială vor fi diferite. Nici mass-media nu rămâne neschimbată.
Episod din serialul FP Peste 20 de ani, ajuns la capitolul Idei şi Tehnologii. Dacă editorii de ziare ar fi dat un Google ori s-ar fi uitat pe Wikipedia, ar fi aflat ca Alvin Toffler scrisese deja cu 20 de ani în urma „epitaful pentru hârtie”. E drept, se referea la tranziţia de la circulaţia banilor de hârtie la tranzacţiile cu capital virtual; dacă banii s-au digitalizat, de ce ar fi altfel cu informaţia (tot o „monedă”!)? La rândul său, Bill Gates spunea într-un interviu din 1995 că investeşte miliarde într-o industrie despre care nu ştie exact în ce anume se va transforma, dar ale cărei principii de evoluţie sunt deja vizibile şi nu vor întârzia să o modifice fundamental.
Ne aflăm în faţa unei modificări fundamentale de paradigmă: am echipat maşinile cu instrumente pentru coroborarea datelor pe care li le furnizăm, astfel încât acum generează ele însele acţiuni, atitudini noi. Nu mai evoluăm liniar, ci în salturi, care nu ştim întotdeauna unde ne duc. Peste 20 de ani, vom comunica diferit, vom avea relaţii şi emoţii diferite, vom fi împrumutat ceva de la maşinile cărora la rândul nostru le-am furnizat ceva din caracteristicile umane.
O nouă revoluţie tehnologică
Poate mai important decât ce aflăm noi folosind internetul este ceea ce află internetul (adică alţii) despre noi când îl folosim. Google, Yahoo! sau Facebook refuză să divulge proporţia operaţiunilor dedicate culegerii şi analizei de date din comunicările explicite ale utilizatorilor, dar admit că este o întreprindere uriaşă. Scopul acestui efort de cunoaştere a consumatorului este personalizarea accelerată a serviciilor oferite. Tot mai mult, informaţia ne găseşte pe noi, nu invers. Postul de televiziune online america