Americanii şi turcii au încasat de la statul român 800 mil. euro în ultimii trei ani. Ce au făcut cu banii?
Compania americană Bechtel, care construieşte autostrada Transilvania (415 km), şi firma turcă Enka, principalul subcontractor al americanilor, au avut o cifră de afaceri totală de 766 mil. euro în ultimii trei ani şi un profit net cumulat de 60 mil. euro.
Datele financiare pe anul 2009 au fost furnizate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC) şi arată că cele două companii, care împart în mod egal fondurile primite de la guvern, au încasat anul trecut în total 284,6 mil. euro de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) pentru lucrările derulate.
Cu toate acestea, Bechtel şi Enka nu au finalizat decât 42 km de autostradă (Gilău-Turda), iar pe celălalt tronson pe care se lucrează, Suplacu de Barcău-Borş (64 km), stadiul fizic al lucrărilor este de doar 31%.
Suma nu cuprinde şi datoriile pe care le are statul faţă de compania Bechtel pentru lucrări efectuate în 2009, cifrate la peste 200 mil. euro, care urmează să fie plătite în 2010. Bechtel şi Enka vor încasa astfel circa un miliard de euro pentru lucrările făcute până acum. La această valoare ar trebui adăugate şi sumele alocate pentru exproprierea terenurilor, care nu au putut fi obţinute până la închiderea ediţiei.
"Suma este atât de mare din cauza contractului. Potrivit lui, Bechtel primea avansul pentru lucrările pe tot anul la sucursala de la Londra, îi ţinea până în octombrie-noiembrie când trebuiau justificate lucrările şi pe urmă trimitea valuta în România şi plătea în lei către subcontractori şi furnizori. Am eliminat această chestiune anul trecut, dar asta este doar una dintre explicaţiile pentru profitul realizat de Bechtel", afirmă Adrian Ionescu, director al diviziei de autostrăzi în cadrul CNANDR.
Contractul pentru re