Importatorul de băuturi alcoolice Pernod Ricard România, filiala locală a grupului francez cu acelaşi nume, a finalizat anul trecut cu afaceri de 105,7 milioane de lei (24,9 mil. euro) în scădere cu 3% în lei şi cu 15% în euro, ca urmare a scăderii vânzărilor şi a devalorizării leului faţă de euro.
"Distribuitorii noştri, care vând şi în HoReCa (hoteluri, restaurante, catering - n. red.), au fost puternic afectaţi de criză (au intrat în faliment sau insolvenţă - n. red.), iar problemele lor ne-au afectat şi nouă businessul indirect. Avem foarte mari probleme cu încasarea la timp a banilor de la distribuitori. Din păcate, nu văd o rezolvare imediată a acestei probleme şi cred că vor mai apărea falimente şi insolvenţe", a declarat Tudor Furir, directorul general al Pernod Ricard România, companie ale cărei vânzări sunt realizate în proporţie de 40% prin intermediul distribuitorilor.
Furir este de părere că foarte mulţi distribuitori au avut probleme de lichiditate în 2009 deoarece au făcut investiţii hazardate în perioade în care lucrurile mergeau bine, nu au avut un control bun al costurilor şi al încasărilor din piaţă. Astfel, aceştia au în prezent dificultăţi în a-şi plăti furnizorii şi creditele la bănci.
"Până acum am renunţat la aproximativ 15% dintre distribuitori din cauza problemelor financiare cu care s-au confruntat şi mai avem potenţiale probleme cu 10-15% dintre cei cu care colaborăm. Renunţarea la un distribuitor poate însemna însă bani neîncasaţi şi, cel puţin pe termen scurt, o pierdere de vânzări. De aceea, am extins termenele de plată pentru anumiţi distribuitori care financiar sunt mai solizi", a mai spus managerul, completând că în ultimul an au dispărut foarte mulţi distribuitori de pe piaţă.
Principalele probleme cu care s-au confruntat însă importatorii de băuturi alcoolice în 2009 au fost scăderea consumului de băuturi a