Pentru a rămâne în cărţi, proprietarii clădirilor în care funcţionează mai multe magazine îi dau afară pe chiriaşii cu produse scumpe şi îi aduc în loc pe cei cu marfă ieftină. În timp ce magazinele cu preţuri mari se reorganizează pentru a face faţă crizei, distribuitorii de produse ieftine se extind, profitând de situaţia economică actuală.
Chiar dacă investiţiile par obiective ce nu pot intra în planurile retailerilor pentru 2010, cei care vând produse ieftine profită de actualul context economic, când puterea de cumpărare este tot mai mică, şi câştigă tot mai mult teren. Românii cumpără mai puţin, mai cumpătat şi mai ieftin. Iar asta nu face altceva decât să sporească vânzările celor care au ştiut să se adapteze la cererea românilor şi să le diminueze pe cele ale retailerilor care marşează în continuare pe preţuri piperate.
De exemplu, francezii de la Kiabi, care comercializeză produse textile ieftine (preţuri începând cu doi euro) profită de această situaţie şi se extind în plină criză. La fel, retailerul de mobilă Casa Rusu a reuşit să-i ia locul în centrul comercial Vitantis magazinului Mobilă Bontaş tocmai datorită preţurilor mai accesibile. „Mixul de produse pe care îl avea această companie aducea calitate, dar şi preţuri prea ridicate pentru această zonă", spune Vlad Dragoescu, investment manager al Equest, proprietarul centrului comercial.
Investiţii de şapte milioane de euro
Kiabi a anunţat recent deschiderea a două noi magazine, unul în Bucureşti şi altul în Constanţa. Şi francezii de la Kiabi nu vor să se oprească aici. „Dacă afacerea merge bine, vom mai deschide între cinci şi zece magazine anul viitor", spune francezul Alain Simar, general manager al Kiabi Romania, care estimează investiţia pentru următorii cinci ani la şapte milioane de euro.
Oraşele vizate pentru lărgirea reţelei sunt localităţi mari, situate pe o rază