80 de gravuri din seria „Capriciilor” lui Francisco de Goya, printre care şi celebra lucrare „Somnul raţiunii naşte monştri”, sunt expuse, de ieri, la Muzeul Naţional de Artă al României.
1 /.
„Nenumăratele fobii şi nebunii pe care le găseşti în orice societate civilizată şi prejudecăţile comune şi practicile păguboase care, din obişnuinţă, ignoranţă sau egoism au devenit uzuale”, îşi enumera Francisco de Goya (1746-1828) temele „Capriciilor” sale.
Cu excepţia Inchiziţiei, care a interzis circulaţia lor, nu se ştie foarte clar cum au primit contemporanii lui Goya gravurile sale satirice, însă posteritatea le-a rezervat un loc aparte în istoria artei.
Lucrările, însoţite de notiţele artistului
Cele 80 de lucrări din seria „Capricii”, realizate de pictorul spaniol în perioada 1797-1799, au fost expuse, de ieri, pentru prima dată, la Muzeul Naţional de Artă al României din Capitală, în Sălile Kretzulescu. Lucrările din expoziţia „Faţete ale conştiinţei. Capriciile lui Goya” - deschisă până pe 30 mai - sunt însoţite de notiţele originale ale artistului, păstrate în manuscris pe exemplarele din primele tiraje, aflate în colecţiile Muzeului Prado şi ale Bibliotecii Naţionale din Madrid. Pictorul a simţit nevoia să explice unele titluri, al căror înţeles e uneori greu de descifrat, sau să aducă propriile comentarii la imagini.
Potrivit reprezentanţilor Muzeului Naţional de Artă al României, seria vernisată ieri - în prezenţa ambasadorului Spaniei la Bucureşti, Estanislao de Grandes Pascual, şi a directorului Institutului Cervantes, Juan Carlos Vidal - a fost imprimată în 1929, într-o ediţie limitată, pentru Expoziţia Universală de la Sevilla.
„Capriciile” (un tip de gravură în care artistul îşi ia libertate deplină, de la subiect la compoziţie), în care Goya combină tehnicile acvaforte şi acvatinta,