Manuela Banu, directorul general executiv al Orkla Foods România, producătorul margarinei Linco şi al pateului Ardealul, susţine că măsurile de austeritate anunţate de guvern au influenţat deciziile consumatorilor, care au regândit deja bugetul pentru coşul de cumpărături.
"Dacă în timpul primului trimestru piaţa a fost stabilă comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, efectele crizei s-au simţit din nou după sărbătorile pascale. Piaţa se confruntă cu o situaţie de şoc psihologic din punctul de vedere al consumului deoarece în România abia acum simţim impactul crizei în economie", susţine Manuela Banu, directorul general executiv al companiei, completând că rezultatele Orkla Foods România au fost în ritm cu piaţa în primul trimestru al acestui an.
Ea a menţionat că rezultatele din primul trimestru au fost determinate de promoţiile agresive care au avut loc în această perioadă şi de faptul că Paştele a fost sărbătorit mai devreme.
"Astăzi ne confruntăm cu o decapitalizare a pieţei. Promoţiile agresive, care au constat în reduceri de preţuri între 5% şi 20% la nivelul întregii pieţe a bunurilor de larg consum au avut beneficii în primul trimestru, dar au influenţat negativ consumul pe următoarele luni. La scăderea consumului din trimestrul doi au contribuit şi măsurile Guvernului."
Banu explică astfel situaţia în care au ajuns multe pieţe de consum, în care volumele de vânzări cresc ca urmare a promoţiilor, în timp ce valoarea continuă să fie pe un trend descendent.
Managerul Orkla Foods susţine că deşi contextul economic nu a fost unul favorabil în 2009, filiala locală a Orkla a fost avantajată de faptul că avea deja demarate programe de eficientizare a businessului. În ultimii doi ani, subsidiara locală Orkla a renunţat la două dintre cele cinci unităţi de producţie pe care grupul norvegian le deţinea pe plan local, după ce