Musulmanii radicali din Caucaz au confiscat discursul egalitarist bolşevic şi au preluat de la naţionalişti opoziţia faţă de Moscova. Sursa: EPA PhotoSursa: EPA Photo
1 /.
Dacă, în anii ’90, Rusia se confunta în Caucaz cu naţionalismul moza icu lui de etnii, în special cel cecen, acum are de-a face cu islamul radical, de tip wahabit cu tentă bolşevică, în melanj cu tezele marxiste de justiţie socială.
Caucazul urmează în prezent aceeaşi traiectorie ca Orientul Mijlociu şi Maghrebul, unde grupărilor de opoziţie secularnaţionaliste le-au luat locul, dar în anii ’80 şi ’90, mişcările radicale „verzi” islamice.
Atentatele de ieri din Daghestan, soldate cu cel puţin 12 morţi, sunt genul de atacuri dintr-o serie de multe altele care au avut loc în ultimii ani, ca şi asasinatele împotriva guvernatorilor trimişi şi susţinuţi de Moscova.
Islam după comunism
În Caucaz, mişcările islamice acţionează acolo unde căderea comunismului a lăsat chestiunea dreptăţii sociale în suspans şi nerevendicată.
Radicalii musulmani au confiscat discursul egalitarist bolşevic, l-au amestecat cu mesajele de justiţie socială ale islamului şi au preluat lupta împotriva Rusiei de la naţionalişti. La fel s-a întâmplat şi cu nucleele de luptă. Daghestanul a înlocuit Cecenia, la capitolul sursă de opoziţie la puterea rusă.
Acum, Daghestanul este reduta unde ajung arme, chiar şi elicoptere de luptă, fonduri, militanţi, inclusiv din Orientul Mijlociu, Pakistan şi Afganistan. Daghestan, Inguşeţia, Ostetia de Nord, Tatarstan, Kabardino-Balkaria, Abhazia, Cecenia, Cerchezia - acestea sunt locurile unde Moscova are de luptat cu un jihad cu tentă marxistă.
Un imperiu musulman
Militanţii caucazieni se antrenează împreună, în zone muntoase, în special în Valea Pankisi. De exemplu, mişcarea Yarmuk Jam