Piaţa de externalizare a anumitor servicii juridice sau chiar a departamenului aferent cu totul este însă puţin dezvoltată în România, iar companiile care apelează la specialişti din afara lor se uită în general către case de avocatură, neavând de unde să aleagă firme specializate pe astfel de activităţi.
Cosmote România externalizează de ceva vreme anumite componente din departamentul juridic. "Este vorba de proiecte în general de amploare sau care necesită o a doua opinie, mai ales în anumite situaţii cu un grad mare de interpretabilitate", explică Mihaela Ioniţă, directorul departamentului juridic al operatorului de telefonie mobilă.
"Conceptul de externalizare a departamentului juridic este practic inexistent, dar s-ar putea dezvolta în următorii cinci ani", crede Pushkar Chatterji, şeful companiei de cercetare de piaţă şi analiză de date Evalueserve România. "Deocamdată, o astfel de piaţă în adevăratul sens al cuvântului lipseşte", constată şi Cezar Guşu, deputy managing partner în cadrul Boştină şi Asociaţii. La noi, tot casele de avocatură sunt cele care se ocupă cu aşa ceva, în loc de firme specializate, capabile să susţină activităţile juridice ale companiilor din diverse domenii sau chiar al firmelor de avocatură care au nevoie să apeleze la asemenea servicii. "Există însă destui tineri vorbitori de limbi străine care se pregătesc în domeniul juridic şi care ar putea porni un asemenea business", apreciază Chatterji.
Call-center-ul juridic
În linii mari, pentru un soi de call-center juridic n-ar fi nevoie neapărat nici măcar de avocaţi: oameni cu pregătire juridică, dar care nu au intrat în barou, pot face cu succes management al documentelor pentru baze de date juridice, pot colecta şi prelucra informaţii, pot asigura documentarea unor cazuri. Aşa se întâmplă cu precădere în India sau Filipine, considerate în prezent cele mai