De anul viitor, niciun imobil nu va mai putea fi vândut sau închiriat dacă nu are certificat energetic. Agenţii imobiliari se tem că birocraţia şi costul ridicat al unui astfel de act vor bloca vânzările de apartamente.
Mureşenii care vor să-şi vândă sau să-şi închirieze locuinţele ar trebui să se grăbească, deoarece de la 1 ianuarie 2011 nu vor mai putea face acest lucru dacă nu au certificatul energetic al imobilului. Problema a fost ridicată ieri în Colegiul Prefectural de către Tiberiu Paşca, şeful serviciului Direcţiei Judeţene de Control în Construcţii Mureş. Respectivul act se poate obţine în urma unui audit energetic al locuinţei şi îl va costa pe proprietar în jur de 1.000 de lei.
Spaima agenţilor imobiliari
Legea privind performanţa energetică a clădirilor va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2011. Astfel, fiecare locuinţă va trebui să aibă obligatoriu un certificat energetic, în funcţie de energia consumată pentru încălzirea locuinţei, climatizare, iluminat artificial, dar chiar şi după nivelul de dioxid de carbon din imobil. Un apartament care a primit calificativul A are un consum redus de energie, iar cel care a primit calificatul G are un consum foarte ridicat, deci cheltuielile la întreţinere sunt foarte mari.
Agenţii imobiliari se tem însă că obţinerea certificatului energetic va afecta serios tranzacţiile, mai ales acum, pe timp de criză, când mulţi proprietari nu-şi vor putea permite plata acestuia, deci nu îşi vor putea scoate imobilul la vânzare. „Obţinerea unui astfel de certificat va fi foarte greoaie după cum ştim birocraţia din România. Ori, până când cineva îşi va scoate un astfel de certificat, cumpărătorul ar putea alege un alt apartament", a precizat Biro Ştefan, expert în cadrul agenţiei Heron Imobiliare.
Certificatul energetic va dicta din start şi preţul imobilului, pentru că viitorul proprietar îşi poate a