Criza declanşată de norul de cenuşă vulcanică ce a paralizat traficul aerian european a alertat oficialii europeni, care spun că trebuie găsite rapid resurse pentru realizarea unei alternative feroviare de transport, care să poată prelua traficul de călători şi marfă, în eventualitatea producerii unor alte evenimente care ar afecta traficul aerian. În acest sens, se doreşte îmbunătăţirea semnificativă a infrastructurii feroviare comunitare. În România, însă, din cauza bugetelor de criză care au afectat şi sectorul feroviar, noile directive europene par să fie extrem de greu de pus în aplicare.
Strategii imediate de dezvoltare pentru traficul feroviar
Parlamentul European a cerut înfiinţarea în cel mai scurt timp a nouă noi coridoare de transport feroviar de marfă. Scopul acestei reţele extinse de transport este “facilitarea fluxului de trafic de mărfuri prin eliminarea punctelor slabe, a blocajelor şi prin creşterea fiabilităţii”. Noile coridoare europene de transport feroviar trebuie să treacă prin cel puţin două state membre, alese pe baza unor criterii transparente, dintre care cel mai important este eficienţa economică. În acest sens, nu numai întreprinderile feroviare, ci toate companiile care au nevoie de transport pe calea ferată vor avea dreptul de a solicita accesul pe aceste coridoare noi de transport.
Necesitatea implementării acestor investiţii în infrastructura de transport a ieşit în evidenţă în timpul crizei provocate de norul de cenuşă vulcanică, odată cu paralizarea traficului aerian. Pe parcursul acestei crize s-a putut observa că, la nivel european, între statele membre U.E. există o gravă lipsă de coordonare a reţelelor feroviare internaţionale. În acest context se crede că reţeaua feroviară poate fi o alternativă viabilă şi eficientă la transportul aerian, inclusiv în contextul eforturilor depuse pentru red