Compania germană Lisa Draxlmaier, unul dintre cei mai mari producători de componente auto din România şi până anul trecut cel mai mare angajator din sector, a anunţat continuarea investiţiilor pe plan local, cu un buget de aproape 8 milioane de euro în 2010 pentru creşterea automatizării fabricilor.
"România nu mai este o ţară low cost, ci de cost mediu. Acum vrem să integrăm aici activităţile de la inginerie la produsul final. Ideea este că trebuie să facem produse mai complicate cu mai puţini oameni şi să aducem proiecte noi", a declarat Ferdinand Zilcher, directorul administrativ al Draxlmaier România.
Transformarea a adus pe lângă reducerea afacerilor la 120 de milioane de euro în 2009, faţă de 186 mil. euro cu un an în urmă, şi concedierea a aproximativ 9.000 de oameni în ultimii trei ani, astfel că cel mai mare angajator din industria automotive ar putea fi depăşit la numărul de angajaţi în 2010 de către producătorul de anvelope şi componente Continental.
Investiţiile companiei vor direcţionate din 2010 către utilaje noi şi automatizarea proceselor, pe măsură ce din fluxurile de producţie vor fi eliminate procesele ce necesită muncă manuală. Tranziţia a început încă de anul trecut, iar pe măsură ce contractele pentru proiectele anterioare au expirat, noile comenzi pentru produse de bază, precum cablajele, au fost transferate în fabricile din Zrenjanin, Serbia şi din Bălţi, Moldova.
Salariile din industria locală constructoare de maşini au crescut de circa 3,5 ori, de la 485 de lei (155 de euro) în 2002 până la 1.432 de lei (338 de euro) la finalul anului trecut, însă nivelul continuă să fie extrem de scăzut faţă de alte state europene. "În ceea ce priveşte salariile, în România acestea evoluează în acelaşi fel cum a fost cazul Germaniei în urmă cu 20 de ani", a declarat Zilcher. El a apreciat că diferenţele salariale din industri