În timp ce amatorii au trecut de partea aparatelor digitale, fotografii profesionişti consideră că nici cel mai performant aparat modern nu poate înlocui farmecul imaginilor scoase de pe film.
Fotografia digitală a început să câştige clar teren în urmă cu aproape un deceniu, reuşind acum să o domine pe cea făcută pe film. Tehnologia imaginii digitale s-a dezvoltat într-un ritm ameţitor aşa încât acum un aparat digital cu performanţe mai modeste poate fi cumpărat la 200 de lei, iar majoritatea telefoanelor mobile deţin şi câte un miniaparat foto încorporat.
Digitalizarea fotografiei face parte însă din schimbarea stilului de viaţă al românului şi contribuie, într-o oarecare măsură, la superficializarea relaţiei sale cu imaginile ce ar trebui să-i servească drept amintiri.
Fotografii după ureche
Pilu Găină, unul dintre cei mai vechi fotografi profesionişti din Hunedoara, consideră că digitalizarea imaginii înseamnă îndeplinirea dezideratului exprimat cu un secol în urmă de George Eastman (fondatorul Kodak), de a aduce fotografia color absolut în fiecare casă de pe mapamond. În acelaşi timp însă, el crede că digitalizarea înseamnă şi manelizarea fotografiei.
„Sunt avantaje şi dezavantaje ale fotografiei digitale. Pentru publicul larg sunt mult mai uşor şi mai ieftin de făcut. Totuşi, la un individ care face poze fără să fi învăţat de la cineva ABC-ul fotografiei, găseşti câteva imagini bune doar dacă vei căuta în câteva mii de fotografii, şi acelea sunt scoase bine doar din întâmplare. E vorba de cadru, de urmărirea unei linii, de luminozitate. În plus, sunt o grămadă de posesori de aparate digitale care nu ştiu să le seteze cum trebuie. Avem de-a face oarecum cu o manelizare a fotografiei, din punct de vedere artistic. Toţi fac fotografii cum îi taie capul, fără să respecte nicio regulă elementară a artei fotog