Avionul prezidenţial polonez, Tupolev-154, era o aeronavă sovietică de mărime medie ce era capabilă să decoleze şi să aterizeze în condiţii meteorologice foarte dificile. Sursa: Reuters
Aeronavele Turpolev-154 au fost timp de mai bine de un sfert de secol coloana vertebrală a transportului aerian din Uniunea Sovietică, iar apoi din Rusia, scrie BBC.
Avionul atinge o viteză de aproape o mie de kilometri pe oră, fiind unul din cele mai rapide aparate de zbor civile. Capabil să decoleze şi să aterizeze în condiţii extreme, el funcţionează şi în apropiere de Polul Nord, unde aeroporturile nu au decât condiţii de siguranţă de bază.
„Aeronavele Turpolev-154 operează în regiuni care nu au un control foarte bun al traficului aerian, şi în condiţii meteorologice foarte dificile”, a explicat Paul Duffy, un expert în aviaţia rusă, pentru BBC.
Potrivit lui, ele sunt foarte sigure. De asemenea, puţine accidente aviatice s-au petrecut din cauza unor defecţiuni tehnice. De-a lungul anilor, au existat 63 de incidente aviatice în care a fost implicat Tupolevul, dintre care şase atentate teroriste sau militare şi 36 de accidente cu pierderi de vieţi omeneşti.
Tupolev, o aeronavă cu design îmbătrânit
Aeronava a început să fie folosită din 1972 şi a fost modernizată în 1986 cu noi motoare şi echipamente menite să limiteze consumul de combustibil.
Însă din cauza design-ului îmbătrânit, care datează din anii ’60, guvernul chinez a decis în 2001 să retragă aeronavele Turpolev-154. Iar în ianuarie 2010 principala companie aeriană a Rusiei, Aeroflot, a anunţat retragerea acestui tip de aeronavă din flota sa.
În jur de 1.000 de avioane au fost construite, iar unele au rămas în uz în Rusia şi în state care au făcut parte din blocul sovietic. În prezent, principalele companii aeriene care utilizează Tupolevul sunt Iran Air Tours, KMV Avia (Rusia) şi Utair