În prima jumătate a anului, preţurile la benzină şi motorină au crescut pe piaţa locală cu 9,2%, respectiv cu 12,5%, în euro, potrivit statisticilor europene, scumpirile repetate fiind de altfel singura soluţie rămasă la îndemâna petroliştilor pentru a-şi susţine afacerile. Scumpirile sunt chiar mai mari comparativ cu unele ţări precum Franţa, Germania sau Spania, care sunt obligate să importe cea mai mare parte a petrolului pe care îl consumă, în comparaţie cu România care poate să-şi acopere mai bine de jumătate din cererea internă de petrol prin producţia locală.
În lei, creşterile de preţ de la începutul anului au fost de 10,8% în cazul benzinei şi de 15% pentru motorină, potrivit preţurilor de referinţă ale Petrom.
Astfel, de exemplu, benzina s-a scumpit în Franţa cu 8,7%, în Germania cu 8,4%, în Italia cu 7,5% în timp ce la vecinii din Ungaria creşterea de preţ a fost de 6%. În cazul motorinei, Spania a avut o scumpire de 11,3%, Germania de 10,6%, Italia de 10,2%, iar Ungaria de 7,3% de la începutul anului şi până acum.
Cu toate acestea, carburanţii comercializaţi pe piaţa locală sunt printre cei mai ieftini din Uniunea Europeană, singura ţară mai ieftină decât România fiind Bulgaria.
Creşterile de preţ vin în contextul în care potrivit jucătorilor din piaţă, cel puţin în primele trei luni ale anului scăderile de volume înregistrate pe partea de retail au fost în jurul a 10%, nivel mai mare comparativ cu perioada similară a anului trecut. Mai mult, potrivit celor mai recente estimări ale jucătorilor din piaţă, nici în perioada următoare nu sunt văzute posibilităţi de creştere în contextul măsurilor de austeritate luate de Guvern care prevăd reducerea salariilor bugetarilor cu 25% şi a pensiilor şi ajutorului de şomaj cu 15%.
"Petrom de exemplu, companie care se baza pe clienţii cu venituri mici şi medii, va fi afectată pentru că to