Cele mai mari reţele de farmacii de pe piaţa locală operează aproape 1.200 de unităţi, adică 20% din numărul total de 5.500 - 6.000 de farmacii din România, potrivit unei analize a ZF pe baza datelor companiilor.
Nivelul nu a suferit variaţii importante pe parcursul anului 2009 în condiţiile în care majoritatea jucătorilor au adoptat o strategie de conservare mai mult discutând-se de mutări decât de închideri sau deschideri de noi unităţi.
Astfel, după mai mulţi ani de extindere agresivă în care reţelele de farmacii se băteau cu băncile şi cazinourile pentru spaţii stradale, reţelele de farmacii au fost mai prudente anul trecut şi au aşteptat reglarea fluxului de bani care vin de la casă şi care reprezintă principalul venit.
Din punctul de vedere al afacerilor, cele mai mari zece reţele au rulat anul trecut peste 800 mil. euro, cu 20% mai mult comparativ cu 2008, potrivit calculelor ZF.
Cu excepţia Centrofarm, toate celelalte nouă reţele de farmacii au în spate distribuitori de medicamente, jucătorii cu cele mai mari rulaje din industria farmaceutică, care pot susţine financiar reţelele în caz de nevoie.
Doar reţelele au văzut creşteri puternice
Creşterea puternică a reţelelor de anul trecut s-a bazat pe de o parte pe creşterea consumului de medicamente în condiţiile în care s-au eliminat plafoanele de farmacii în toamna anului 2008, dar şi pe extinderea agresivă derulată până în 2009, astfel că unităţile au ajuns la maturitate abia anul trecut.
Situaţia a fost complet diferită pentru farmaciile independente, care din cauza creşterii perioadei după care îşi primesc banii de la casele judeţene de sănătate au fost în situaţia de a cere insolvenţa.
Potrivit mai multor estimări din piaţă, câteva sute probabil chiar peste 1.000 de farmacii independente care sunt în această situaţie.
"Reţelele găsesc relativ mai uşor