Regula gândită de oficiali nu se mai aplică în niciun alt oraş din ţară. De regulă, clienţii au dreptul să plece din sistem când doresc.
După ce au calculat că eliminarea subvenţiilor pentru încălzire va duce la dublarea facturii la întreţinere în iarnă, mulţi rădăuţeni s-au hotărât să părăsească sistemul centralizat. Clienţii Societăţii Servicii Comunale au depus zeci de cereri de debranşare însă au fost refuzaţi. În unele cazuri, locatarii sunt amânaţi la nesfârşit, chiar dacă solicitările sunt disperate.
„De nu ştiu câte zile mă amână cu cererea de debranşare. Mi-a murit mama în februarie şi acum am căldură în două apartamente. Vreau ca într-unul să mă debranşez pentru că nu am de unde să plătesc facturile, dintr-o pensie. Acum mi-au cerut certificatul de deces al mamei“, se plânge Rodica Dan, pensionară.
Legea bunului plac
Nistor Tătar, directorul SC Servicii Comunale SA susţine că o lege din 2007 îi dă voie să refuze debranşările şi să-şi păstreze astfel clienţii cu forţa. „Aprob cererile dacă se debranşează tot blocul, altfel nu voi semna nicio solicitare. Legea îmi permite acest lucru“, subliniază Tătar.
Îl contrazice chiar omologul său de la Suceava, Constantin Plăcintă, directorul Termica. „Nu există cadru legislativ prin care să-i interzicem omului să se debranşeze. Sunt mai multe condiţii puse la racordare, însă la debranşare fiecare are tot dreptul“, susţine şeful de la Termica.
Au credite de plătit
Adevăratul motiv pentru care şeful societăţii rădăuţene refuză debranşările ar fi altul. Servicii Comunale trebuie să plătească 14,36 milioane de euro pentru un proiect judeţean prin care municipiul Rădăuţi a fost racordat la conductele de gaz metan.
„Din septembrie trebuie să plătim ratele la credit, iar dacă lumea se debranşează ne va fi mai greu să le achităm“, explică Ilie Sarcin