Ingo Nissen, country manager al companiei portugheze Sonae Sierra, proprietarul mallului River Plaza din Râmnicu-Vâlcea, este mai optimist cu privire la cele trei malluri pe care intenţionează să le dezvolte în România, în Bucureşti, Craiova şi Ploieşti, ca urmare a creşterii interesului pentru piaţa locală din partea retailerilor internaţionali.
"Stomacul îmi spune că retailerii internaţionali au reînceput procesul de extindere. Se revitalizează activitatea privind spaţiile noi. Venirea H&M este un semnal pozitiv - ei se vor concentra iniţial pe Bucureşti, cu siguranţă vor fi şi în ParkLake Plaza (mallul pe care por-tughezii vor să îl dezvolte în Bucureşti - n. red.), dar ulterior se vor extinde şi în marile oraşe. Negocierile devin mai intense în această perioadă", spune Nissen.
Pe segmentul de îmbrăcăminte sau supermarketuri piaţa este deja acaparată de retailerii internaţionali, dar în electroretail, spre exemplu, tot lanţurile locale "fac legea". "Dacă aş fi retailer, consider că acesta este cel mai bun moment să te extinzi, atâta timp cât ai lichidităţi: poţi lua cele mai bune spaţii la chirii mici. Criza ar mai putea dura 3, 6 sau 12 luni, dar nu poţi face greşeli prea mari în această perioadă", apreciază Nissen, care are nevoie de un grad de preînchiriere a centrelor comerciale ridicat pentru a putea obţine finanţare bancară. Sonae Sierra a anunţat iniţial investiţii de circa 900 mil. euro în cele trei malluri pe care vrea să le dezvolte, dar planurile au fost ulterior ajustate, în condiţiile în care piaţa s-a schimbat.
"Pe unele segmente precum retailerul electro sau librăriile va trebui să discutăm cu jucători locali, deoarece nu avem alternative. Chiar dacă am fi avut de ales, tot am fi vorbit cu ei pentru a alege cea mai bună opţiune."
Dacă retailerii internaţionali s-au dezmorţit, principala problemă în calea dezvoltării primelor