Cei mai mari zece jucători din industria bunurilor de larg consum au reuşit anul trecut să-şi menţină vânzările la circa 4 miliarde de euro - nivelul din 2008 -, însă au raportat profituri la jumătate, potrivit datelor din Anuarul ZF "Cei mai mari jucători din economie" şi din raportările acestora la Registrul Comerţului.
Cele zece companii controlează 20% din piaţa bunurilor de larg consum, estimată de ZF la 20 mld. euro în 2009. Un an de criză a redus ratele de profitabilitate ale giganţilor din sectorul FMCG (piaţa bunurilor de larg consum) şi a trecut pe pierdere companiile JTI şi Unilever.
Singurul jucător din clasament care a raportat o creştere de profit în acest interval a fost Philip Morris, însă reprezentanţii companiei spun că avansul s-a datorat în mare parte unor transferuri realizate între entităţile juridice din România ale producătorului american.
Consultanţii de business spun că profiturile marilor companii au fost afectate serios de promoţiile pe care producătorii au fost nevoiţi să le facă pentru a-şi proteja volumele de vânzări.
"Frecvenţa promoţiilor pe piaţa bunurilor de larg consum a crescut indubitabil în 2009: criza a tras piaţa în această direcţie. Reducerile de preţ prin promoţii nu au generat însă creşterea consumului, ci doar au alterat marjele de profit ale producătorilor", explică Eusediu Margasoiu, partener al companiei de consultanţă de business The Network şi fost manager al îmbuteliatorului local al Pepsi.
În tabăra micilor producători locali fenomenul promoţiilor, dus chiar la extrem de către unele lanţuri de hipermarketuri şi supermarketuri, a agravat problemele de lichidităţi ale companiilor.
O singură companie a recrutat masiv în 2009
Cu profituri la jumătate, cele mai mari zece companii din piaţa FMCG au renunţat anul trecut la circa 600 de oameni, ceea ce reprezintă 7% din e