Traseul de cale ferată îngustă dintre Hunedoara şi Govăjdie are toate şansele să fie declarat monument istoric de categorie tehnică până la finele acestui an. Sursa: Remus SuciuSursa: Remus SuciuSursa: Remus SuciuSursa: Remus SuciuSursa: Remus Suciu
1 /.
Direcţia Pentru Cultură Culte şi Patrimoniu Hunedoara a început procedurile pentru clasarea în regim de urgenţă a obiectivului ca monument istoric, în speranţa că astfel se va mai salva ce a mai rămas de salvat de pe vechea linie ferată.
„Calea Ferată Minieră Ardeleană” a fost o adevărată realizare tehnică la 1871 când a fost inaugurată, fiind prima cale ferată minieră îngustă din România (construcţia ei începând de fapt la 1806, între Retişoara şi Govăjdie, fiind apoi prelungită de la Govăjdie spre Hunedoara), având şi primul pod de cale ferată în curbă de pe teritoriul ţării. Linia a fost folosită în special pentru transportul minereului de fier până în 1998. Aproape imediat după închidere a început şi dezafectarea ei. Şinele sunt deja demult dispărute, iar acum mai stă la locul ei doar structura unui pod aflat la 80 de metri înălţime.
Staţia din Hunedoara a traseului este situată, practic, peste drum de Castelul Corvinilor. Ideea realizării unui traseu turistic cu mocăniţa este destul de veche însă până acum nimeni nu a făcut nimic pentru a încerca să o pună în practică, iar, între timp, din linia ferată au mai rămas doar terasamentul şi cele două tuneluri (unul lung de 700 de metri, şi celălalt de 45 de metri).
Procedură de urgenţă
Direcţia pentru Cultură Culte şi Patrimoniu a judeţului Hunedoara a început de câteva zile procedura pentru clasarea traseului ca monument istoric. Aceasta se derulează în regim de urgenţă, iar pe parcursul formalităţilor, proprietarul, societatea Talc Dolomită Zlaşti nu poate interveni pe obiectivul amintit.
„Îmi pare r