Ei bine, aceasta este o știre publicitară. Pe care am decis să o public în mod gratuit. Printr-un comunicat de presă, postat și pe site-ul oficial, IKEA România a anunțat că în condițiile majorării TVA la 24% de la 1 iulie, prețurile în magazinul din Zona Comercială Băneasa vor rămâne neschimbate.
“Absorbirea majorarii TVA cu 5 puncte procentuale incepand de la 1 iulie va insemna pentru noi un cost suplimentar, pe care am ales sa il suportam in locul consumatorului. Este modul in care am decis la momentul de fata sa ne indeplinim promisiunea de a crea o viata de zi cu zi mai buna pentru cei mai multi oameni. Preturile mici sunt piatra de temelie a acestei promisiuni, iar clientii IKEA ne sunt parteneri la indeplinirea ei”, a declarat Cornel Oprisan, Retail Manager IKEA Romania, se arată în comunicat.
Se înțelege, o parte din costurile suplimentare vor fi acoperite de campania publicitară gratuită de care va beneficia această măsură. În plus, cum magazinul IKEA comercializează produsele aceleiași firme-mamă pot lua mai ușor o astfel de decizie.
Pe de altă parte însă, ar fi de așteptat ca o astfel de măsură să fie adoptată și de alți comercianți și, mai ales, de către producători. Nu sunt însă chiar așa de optimist să-mi imaginez că acesta va fi trend-ul general. Dimpotrivă, menținerea prețurilor și, implicit, asumarea diminuării profitului sau chiar o anumită balanță negativă, va constitui excepția.
Menținerea (sau chiar diminuarea prețului) își are logica lui. Într-un moment în care puterea de cumpărare scade (implicit și consumul), pe o piață concurențială ai două variante raționale.
În primul caz reduci producția (produci doar cât estimezi că poate suporta piața). Automat reduci și cheltuielile de producție. În cazul comercianților îți redimensionezi activitatea (reduci programul de lucru, numărul de angajați, spațiul închiriat etc.).