Într-o perioadă în care marile trusturi de presă din lume cochetează cu ideea site-urilor cu conţinut plătit, Mihai Pavelescu are deja nouă ani de când îşi taxează clienţii. Nu s-a îmbogăţit, dar şi-a consolidat afacerea.
La începutul anilor 2000, Mihai Pavelescu (42 de ani) renunţa la jobul de jurnalist la Mediafax pentru a se transforma în primul „om cu laptopul" din România. Actualul antreprenor umbla cu calculatorul în geantă pentru a transmite ştiri în timp real pentru Media Expres, site-ul său specializat în informaţii din domeniul audiovizual. Publicul-ţintă: reprezentanţii industriei de cablu, autorităţile, membrii CNA sau furnizorii de echipamente din acest domeniu, adică aceiaşi clienţi vizaţi de revista cu acelaşi nume pe care o înfiinţase cu un an înainte.
„Site-ul a pornit ca un suport pentru publicaţie, unde se strângeau ştirile brute, înainte să fie sintetizate în articole de revistă", explică Pavelescu. Spre deosebire de alţi colegi de breaslă, jurnalistul a luat o decizie îndrăzneaţă pentru anul 2001, când internetul era perceput ca un loc al gratuităţii absolute: a impus o taxă pentru conţinutul site-ului său, actualmente de 12 dolari pe an. În prezent, MediaExpres.ro are circa 1.000 de accesări pe lună şi 50 de clienţi plătitori. Asta în condiţiile în care revista în format fizic îi aduce lunar 3.000 de dolari din publicitate şi are 500 de abonaţi care plătesc fiecare 88 de dolari pe an.
Nu ar deveni şi site-ul mai rentabil dacă accesul ar fi liber iar veniturile publicitare ar lua locul taxei? „Dacă un singur om plăteşte un abonament, nu pot să le dau celorlalţi pe gratis", spune Pavelescu, pentru care longevitatea proiectului „revistă şi site" se explică prin faptul că înţelege comunitatea oamenilor din audiovizual şi îi oferă informaţii pe care nu le poate găsi în altă parte: detaliile din şedinţa CNA, bugete şi cifre de aface