Producătorii de vin sunt de părere că pe fondul majorării TVA cu cinci puncte procentuale vor avea de câştigat băuturile "făcute în casă, din zona pieţei fără taxe", cum sunt vinul sau ţuica sau băuturile contrafăcute în detrimentul produselor din comerţ.
"Aceste băuturi vor câştiga o cotă din ce în ce mai mare, iar producătorii de vin în condiţiile actuale vor putea face faţă acestei concurenţe foarte greu", este de părere Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar.
El adaugă faptul că firma pe care o reprezintă va fi afectată din mai multe puncte de vedere: reducerea consumului, creşterea costurilor pe fondul majorării preţurilor la furnizori, a combustibililor, a cursului de schimb şi reducerea profitabilităţii.
Producătorii de vin au resimţit încă din 2009 reducerea consumului când piaţa s-a contractat cu aproximativ 10%, iar consumatorii au migrat în mare parte către produsele ieftine. Tendinţa va fi şi mai accentuată în acest an. "Estimez că aproximativ 90% din consumatori, mai puţin cei din segmentul premium, care accesează produse de peste 50 de lei, vor fi afectaţi. Dar cel mai mare impact va fi cel psihologic, care face ca de 4-5 săptămâni, de când se tot discută despre măsurile anticriză, consumul să stagneze, consumatorii renunţând la produsele ce nu sunt stringente", a spus Ciprian Roşca, director comercial al Cramele Recaş.
Ce se gândesc producătorii de vin să facă în această situaţie? Majoritatea spun că vor încerca să menţină preţurile la nivelul actual sau să absoarbă cât mai mult din majorarea TVA. "Ne vom concentra mai mult asupra costurilor şi vom lua măsuri de diminuare a cheltuielilor precum reducerea costurilor cu utilităţile la un consum optim, renegocierea contractelor cu distribuitorii, respectiv lanţurile de magazine de tip hipermarket sau cash&carry", a spus Dan Muntean director general al Cramele Halewood. Reprez