BRD-SocGen, a doua mare bancă locală după active, a reluat recent promovarea pachetelor de produse şi servicii pentru liber-profesionişti, în încercarea de a-şi stabiliza veniturile în condiţiile în care piaţa - incluzând clienţii individuali, dar şi firmele mici şi medii - nu reuşeşte să îşi revină.
"Este o pătură mai stabilă de clienţi, în condiţiile în care IMM-urile (întreprinderi mici şi mijlocii, n. red.) au probleme, iar zona de microîntreprinderi practic a dispărut", spune Lucian Cojocaru, director executiv al Polului Comercial al reţelei BRD.
Potrivit studiilor realizate de bancă, acest segment numără circa 280.000 de persoane care au declarat că derulează profesiuni liberale (care includ, spre exemplu, avocaţii, notarii sau medicii) dintr-un total de peste 530.000 de persoane înregistrate ca "persoană fizică autorizată".
BRD lansase pachetele pentru liber-profesionişti în urmă cu mai mulţi ani, în paralel cu o ofertă pentru firmele start-up şi cele de dimensiuni mici. La acel moment, francezii s-au concentrat pe promovarea pe nişa firmelor, care era în plină efervescenţă. Acum situaţia s-a schimbat radical.
"Aceste pachete vor fi distribuite prin intermediul reţelei existente. Avem consilieri de clientelă dedicaţi, dar până acum ei se ocupau mai mult de IMM-uri", spune Cojocaru. BRD are o reţea de circa 930 de unităţi teritoriale, a doua ca mărime din sistemul bancar, după cea a CEC Bank.
El afirmă că principala provocare a segmentului de clienţi cu profesiuni liberale este legată de nevoile specifice fiecărei meserii.
"Creditul este automatizat, printr-un sistem de scoring, pe care oricum îl vom simplifica. Fiind însă un segment relativ eterogen, nu este obligatoriu să se potrivească. Unii nici nu au nevoie de finanţări. Punem accentul pe pachetul de servicii, vom merge pe apropierea acestui segment de clientelă de