Unul dintre cele mai renumite ziare britanic, The Times, si versiunea sa de duminica, The Sunday Times, au introdus, incepand de vineri, taxa de acces online, devenind primele ziare generaliste care fac acest lucru.
Cei care vor sa viziteze site-urile celor doua publicatii vor fi nevoiti sa plateasca o taxa de o lira sterlina (1,2 euro) pe zi sau de doua lire pe saptamana, anunta AFP.
Ambele ziare si-au relansat site-urile, anuntand o taxa de acces, ca urmare a unei ofensive lansate de catre proprietarul acestora, Rupert Murdoch, pentru a pune capat culturii online gratuite.
"Noi credem ca noile noastre site-uri ofera o valoare reala si vom continua sa investim si sa inovam", a declarat, vineri Rebeca Brooks, CEO al News Corporation, principala filiala din Marea Britanie a lui Murdoch.
Tirajul ziarelor de calitate din Marea Britanie este in scadere constanta. Conform ultimelor date disponibile, tirajul The Times, in mai, era de 515.379, in scadere cu 13%, iar cel al The Sunday Times, de 1.117.749, in scadere cu 6%.
Cotidianul Financial Times a adoptat deja modelul site-ului platit, ca si Wall Street Journal, detinut de Murdoch, care este in prezent singurul cotidian major american care percepe plata pentru accesul online la continutul sau. Este vorba insa de publicatii specializate, spre deosebire de The Times, care este generalist.
New York Times a anuntat in ianuarie intentia de a urma exemplul, la inceputul anului 2011.
"Cred ca vom vedea mai multe taxe de acces in viitor, dar multe publicatii nu vor avea rezultatele dorite", a declarat Robert G. Picard, un expert in economia mass-media la International Business School Jonkoping, Suedia.
"Taxa de acces nu va functiona daca stirile si informatiile din spatele acestui 'zid' sunt disponibile in alta parte si va functiona i