După trei săptămâni de repetiţii asiduee, regizorul Alexander Huasvater se apropie de prima vizionare a “Galaxiei Svejk”, spectacolul pe care l-a scris, pornind de la binecunoscutul personaj al lui HaseK. “Galaxia Svejk” va avea premiera în septembrie şi reprezintă debutul regizorului pe scena Teatrului Ţăndărică
ADS (Adevărul de Seară ): De ce l-aţi ales tocmai pe Svejk?
A.H. (Alexander Hausvater): Svejk are acel tip de inocenţă inedită care stă la baza umanităţii şi care creditează ideea de bine, în ciuda celor mai teribile adversităţi pe care le poate oferi realitatea. Cred că există un Svejk în fiecare dintre noi. În plus, Svejk este un povestitor salvator, în genul celor care în timp de război, sau în temniţele gulagului comunist, aveau capacitatea de a transcede realitatea, de a le oferi tovarăşilor de suferinţă clipe de evadare din cotidian, în viaţa din care fuseseră dislocaţi. Aşa că ne face şi nouă bine cu poveştile lui.
ADS: Şi de ce la Teatrul Ţăndărică?
A.H. : Spectacolul “Galaxia Svejk” este un eveniment dramatic care se desfăşoară în modalităţi de exprimare artistică diversă, de la obiecte animate şi păpuşi, la dans şi muzică. Pe scenă, alături de păpuşi, vor fi şi actori (Tania Popa, Ruxandra Bălaşu, Matei Cheoariu, n.red.). Spectcolul va fi o delectare în care muzica scrisă de vechiul meu colaborator, compozitorul Yves Chamberland, este foarte importantă.
ADS: De unde interesul dumneavoastră pentru teatrul de păpuşi?
A.H: Păpuşa a existat în teatru înainte de a exista actorul. În Orient, în Japonia, China, Thailanda, teatrul de păpuşi are o foarte veche tradiţie. În acest teatru oriental, păpuşa este folosită, în timpul zilei, în spectacole, iar seara, în templu, devine obiect de cult. În partea astălaltă de lume, noi am banalizat-o până la păpuşa gonflabilă din sex-shopuri.
@N