Prima fabrică ridicată de gigantul Procter & Gamble în România a fost ca o cursă contra cronometru: cu 700 de oameni pe şantier, 240 de angajaţi în săli de training şi echipamente noi de 70 mil. dolari, compania a demarat producţia locală de şampoane în mai puţin de un an şi jumătate de la prima descindere a constructorilor angajaţi de P&G la Urlaţi, lângă Ploieşti. Mai mult, americanii au renunţat la proiectele de accesare a fondurilor europene pentru că le-ar fi întârziat inaugurarea fabricii.
După un an petrecut pe şantier sau în birourile improvizate ale P&G din Urlaţi, belgianul Luc Viaene - cel care a coordonat greenfield-ul încă de la început - mai are de aşteptat doar una sau două săptămâni până va vedea ieşind pe poarta fabricii primul tir cu şampoane "made in Urlaţi".
"Aşteptăm testele de laborator din Statele Unite care să ne confirme că produsele sunt conform standardelor companiei, apoi vom începe să le trimitem în piaţă", spune Viaene, directorul fabricii de şampoane a P&G România.
În urma investiţiei derulate de americani la Urlaţi, localitatea prahoveană reintră pe harta industrială a României, după ce în anii regimului comunist oraşul cu peste 12.000 de locuitori trăia din petrol şi din industria textilă.
Sondele abandonate, precum şi casele modeste ale localnicilor arată că economia Urlaţiului aproape s-a stins odată cu epuizarea zăcămintelor de gaze şi petrol din jurul său. Schela de petrol, unde lucrau circa 750 de oameni, s-a închis după 1990, însă filatura din bumbac, cu 1.000 de angajaţi, a fost preluată de către grupul turc Oztasar în anul 2000, care produce pentru retaileri mari de fashion precum H&M, Dorothy Perkins sau Debenhams.
Jumătate din angajaţi sunt din zonă
George, responsabilul cu securitatea fabricii, este unul dintre angajaţii disponibilizaţi de compania americană Kraft Foods odată cu înc