„Doamnă, indiferenţa dumneavoastră mă sinucide“. Replica tânărului din piesa „Îi cunoaşteţi“, de Eugène Ionesco, se întoarce ca un bumerang drept în obrazul fiicei autorului. Marie-France Ionesco a omorât spectacolul „Io-nesco - cinci piese scurte“ cu o bombă acţionată prin telecomandă, fără să fie interesată de victimele deflagraţiei.
Spectacolul regizat de Alexandru Dabija a avut ultima reprezentaţie în 27 iunie, la Teatrul Odeon din Bucureşti, fiind suprimat de o notiţă seacă transmisă printr-un agent din Franţa: „Moştenitoarea drepturilor pentru Eugène Ionesco refuză orice nouă producţie (reluarea sau continuarea unui spectacol) după texte de Eugène Ionesco, în regia domnului Alexandru Dabija". În războiul pe care îl duce cu regizorul, Marie-France a călcat în picioare dorinţele publicului pentru care a scris tatăl ei. Iar reprezentaţiile cu casa închisă de la Odeon au confirmat interesul spectatorilor pentru piesele inedite şi mai puţin jucate, ale autorului francez de origine română.
La ultimul spectacol, în groapa pe care decizia moştenitoarei drepturilor de autor a săpat-o pentru Ionesco, publicul a aruncat sute de lopeţi de aplauze, aşa cum merită un mare mort, care a scris nişte piese atât de vii. Hotărârea cinică a doamnei Marie-France a lăsat orfană o sală care se umplea la fiecare reprezentaţie, i-a lăsat fără vorbe pe actorii care jucau cu plăcere şi a produs o imensă dezamăgire în lumea culturală.
Cum să distrugi un spectacol
Justificată de o ambiţie personală, pe care şi-a făcut-o publică într-o scrisoare deschisă, publicată în „Evenimentul zilei" (în 2009), sentinţa pare să nu fie cu nimic mai prejos decât încercarea lui Valentin Ceauşescu de a interzice în justiţie spectacolul „Ultimele ore ale lui Ceauşescu" (care a avut un turneu european şi câteva reprezentaţii, tot la Teatrul Odeon).
Valentin încearcă să contracareze