Artista Ilina Schileru expune, la The Ark din Bucureşti, lucrări fotografice care pun în aceeaşi „ramă“ trecutul şi prezentul lumii rurale a bunicilor noştri. Ilina Schileru a pornit de la fotografiile-portret care decorează camerele de oaspeţi de la sate şi a ajuns să vorbească despre lenta dispariţie a unei lumi al cărei concept contrazicea schimbarea.
Coborând în subsolul tenebros al „Arcăi" din Calea Rahovei, în spaţiul Galeriei MINUS UNU, vizitatorul curios poate descoperi, până la sfârşitul acestei săptămâni, lucrările de artă fotografică ale Ilinei Schileru, reunite în expoziţia „Portret de familie".
Titlul ales de artistă pentru expunere este înşelător; te lasă să ghiceşti despre ce-ar putea fi vorba şi, în acelaşi timp, îţi ascunde, indicându-ţi o pistă falsă, sensul real al lucrărilor, sens ce se lasă descoperit numai la o privire mai atentă. Demersul Ilinei Schileru este, în primă instanţă, unul nostalgic: artista se întoarce spre ceea ce numim „spaţiul paradisiac" al copilăriei, cel al vacanţelor la ţară, la bunici, populat de figurile arhaice, statornice ale familiei rurale.
Însurăţei şi pionieri
Treptat, intenţiile devin mai largi, capătă o coloratură sociologică şi antropologică, iar lucrările ajung să vorbească despre ireversibilitatea dispariţiei unei lumi şi a unui mod de viaţă. „Proiectul îşi propune investigarea anumitor aspecte ale spaţiului rural contemporan, cu aplecare pe o zonă geografică familiară mie. Proiectul revelează ochiului contemporan o lume pe care urbanitatea a ales să o uite cu mult timp în urmă. Pentru acest ochi neobişnuit cu o realitate a unei lumi care funcţionează după alte reguli, imaginile prezentate oferă o încărcătură exotică", spune artista.
Ceea ce o fascinează pe Ilina Schileru (şi nu numai pe ea) şi i-a dat punctul de plecare în conceptul expoziţional sunt fotografiile de familie, portrete