Băncile trebuie să contribuie la relansarea activităţii companiilor care au reuşit să se adapteze condiţiilor de criză, chiar dacă nu mai există aceleaşi garanţii, iar riscurile sunt mai mari, admite Radu Gheţea, şeful Asociaţiei Române a Băncilor.
"Există companii care reuşesc să ţină pasul. Trebuie găsite soluţii pentru a le ajuta să treacă peste criză. Sistemul bancar trebuie să contribuie la relansarea activităţii companiilor care dovedesc că pot face ceva", a a spus Gheţea la seminarul "Mediafax talks about banking" organizat în parteneriat cu ARB.
Şi Nicolae Dănilă, membru în Consiliul de Administraţie al BNR şi fost preşedinte al BCR, a declarat recent că bancherii trebuie să se implice şi să susţină firmele româneşti cu afaceri viabile pentru a ajuta la revenirea economiei.
Gheţea a explicat că există şi clienţi care nu vor să discute cu banca, întrucât manifestă "sindromul doctorului". "Din păcate sunt unii clienţi la care se manifestă sindromul doctorului, adică «nu mă duc la doctor că o să-mi spună că sunt bolnav şi aşa nu sunt bolnav»".
25% din firmele cu credite restruc turate nu pot să le achite
La nivelul companiilor evoluţia a fost destul de diversă. "Asistăm la unele succese înregistrate de unele companii care au reuşit în perioade de criză să găsească acele ieşiri prin găsirea unor produse şi a unor pieţe care, chiar dacă nu mai sunt cele tradiţionale, sunt soluţii pentru supravieţuire", a adăugat Ghe ţea, care este şi preşedintele CEC Bank. El a explicat că un sfert din companiile cărora le-au fost restructurate creditele nu reuşesc să le achite, deşi li s-a dat "o gură de oxigen", însă în cazul persoa nelor fizice procentul este mult mai mic. "Din 100 de credite restructurate de CEC la companii, 25% dintre clienţi nu mai reuşesc să continue, deşi li s-a dat o gură de oxigen. În schimb, 75% dintre ei reuşe