Consumul de suplimente alimentare pe cap de locuitor ar putea trece de 8 euro la orizontul anului 2013, comparativ cu nivelul de 4,7 euro în prezent, potrivit datelor companiei de cercetare PMR.
Acest segment de produse este extrem de atractiv pentru companiile din industria farmaceutică pentru că preţurile nu sunt impuse de stat, iar potrivit PMR în ultimii trei ani au fost operate majorări de preţuri.
Recent, pentru suplimentele alimentare s-a aplicat majorarea cotei de TVA de la 19% la 24%, fiind singura excepţie din piaţa farmaceutică unde TVA nu este la nivelul de 9%.
"Piaţa suplimentelor alimentare va continua să crească cu 10-16% între 2010 şi 2012 şi să revină la un ritm de 30% în 2013", a spus Monika Stefanczyk, head pharmaceutical market analyst al PMR.
Piaţa de profil a mai experimentat ritmuri de creştere de peste 20% până în 2009 când a încetinit la un nivel de circa 1%. Revenirea la valorile de atunci are loc pe fondul schimbării stilului de viaţă, al aşteptărilor de creştere economică în următorii ani şi al nivelului scăzut de saturaţie, potrivit PMR.
Valoarea pieţei de suplimente alimentare este de peste 100 mil. euro, nivel care include vânzările prin farmacii, magazine de specialitate, supermarketuri şi internet. Din total, vânzările prin farmacii şi magazinele de specialitate au trecut de 90 mil. euro astfel că prin internet şi supermarketuri s-au rulat în jur de 10 mil. euro.
"Se aşteaptă continuarea procesului de consolidare, iar companiile mari îşi vor apăra cota de piaţă, cel puţin pe termen scurt", se arată în raportul PMR.
Pe piaţa suplimentelor alimentare activează firme precum Walmark, LaborMed, Europharm, GSK, Zentiva, Terapia Ranbaxy.
Suplimentele alimentare fac parte din categoria produselor care se eliberează fără prescripţie medicală, aşa-numitele OTC-uri (over the counter), care în prima pa