Ministrul transporturilor spune că oficialii UE l-au întrebat cu ce bani va întreţine autostrăzile construite din bani europeni. Berceanu a găsit soluţia: toate autostrăzile vor fi cu taxă. Două miliarde de euro aduce UE în România până în 2013.
Accesul pe autostrăzile din România se va face numai pe bază de taxă, a declarat ieri, la Calafat, ministrul transporturilor, Radu Berceanu. Ministrul spune că oficialii Comisiei Europene (CE) au cerut garanţii că autostrăzile construite din bani europeni vor fi întreţinute corespunzător şi au solicitat indicarea surselor de finanţare în acest sens.
„Contribuabilii europeni dau bani pentru autostrăzile din România, dar doresc să fie siguri că ele nu ajung în stare proastă. În mod sigur vom introduce taxe, care vor fi folosite pentru întreţinerea lor.
Ca să vă dau o sumă, o să fie pe 100 km vreo trei-patru euro de autoturism. Ceva în zona asta... Acum facem nişte calcule, un studiu, pe care o să-l trimitem UE după ce va fi finalizat“, a spus ministrul. Taxele pe autostrăzi ar putea fi introduse de anul viitor.
Rovinieta, insuficientă
Berceanu a mai afirmat că banii obţinuţi din roviniete abia ajung pentru întreţinerea drumurilor naţionale, cu toate că sumele colectate au crescut cu 30% în ultimii doi ani.
„Din banii pe care îi colectăm pe rovinietă nu acoperim întreţinerea drumurilor naţionale, pe care şi aşa nu o facem cum ar trebui. În 2008 am colectat 660 de milioane de lei, bani din care 99% au reprezentat rovinieta. În 2009, deşi era criză, am ajuns la 900 de milioane de lei, deci o creştere de 30%, pentru că ne-am ocupat mult mai atent de problema creşterii veniturilor proprii. Anul acesta probabil o să depăşim un miliard. Deci, creştem sumele din rovinietă, dar şi întreţinerile de drumuri sunt foarte mari. Acum avem şi inundaţiile din Moldova, care ne vor costa 100 de