La stabilirea preţului unui produs nu poate fi luată în calcul doar matematica pură.
Scumpiri, scumpiri, scumpiri... Toată lumea cântă, de joia trecută, pe acelaşi ton. TVA a crescut de la 19 la 24%, aşa că musai să se scumpească tot. Dar tot! Chiar aşa o fi?
Dacă apelăm doar la matematică, un produs care înainte de 1 iulie costa x lei şi purta un TVA de 19%, acum, cu noua cotă a taxei, ar trebui să coste cu 4,2% mai mult. Dar asta-i doar matematică. Vânzătorul îţi va spune că în preţul final se vor reflecta toate preţurile majorate din cauza TVA ale materiilor prime şi serviciilor folosite pentru ca produsul nostru să ajungă la consumator. Şi, atunci, scumpirea va fi undeva între 5 şi 8%. Este exact ceea ce au anunţat şi acum apostolii dintotdeauna ai scumpirilor: preşedinţii patronatelor, în special cei din industria alimentară. Numai că la stabilirea preţului unui produs nu poate fi luată în calcul doar matematica pură. Sunt mulţi alţi factori în funcţie de care producătorii şi vânzătorii îşi stabilesc preţurile. De exemplu, cererea.
Păi să vedem cum stăm cu cererea? Tot de la 1 iulie, data creşterii TVA, se mai întâmplă nişte lucruri... De pildă, scăderea salariilor bugetarilor cu 25% şi a ajutoarelor de şomaj. Şi se mai întâmplă şi modificarea Codului Fiscal, care înseamnă taxe şi impozite majorate în tot felul de domenii pe unde a scormonit Ministerul de Finanţe şi a constatat că ar mai putea lua ceva. Ce efect vor avea toate aceste lucruri asupra cererii? Evident, de inhibare. Consumul va scădea şi mai mult, după ce oricum a scăzut enorm în 2009 şi prima parte a lui 2010 sub efectul unei austerităţi prezente mai mult în ziare şi pe micile ecrane. Acum, de joia trecută, austeritatea a venit. E printre noi! Aşa că mulţi producători şi vânzători vor constata că şi-au făcut un calcul extrem de prost atunci când au hotărât să-şi scumpească pr