Germanii de la Kaufland au făcut în 2009 singurul salt în profit din clasamentul celor mai mari cinci jucători în retailul alimentar modern, pe o piaţă pe care criza a erodat marjele de câştig ale companiilor, arată datele raportate de operatori la Registrul Comerţului.
În lipsa creşterilor organice de vânzări (în magazinele mai vechi), marii retaileri şi-au redus marjele de profit la 2-3% anul trecut de la 3-5% în 2008, cel mai abrupt declin fiind înregistrat pe segmentul magazinelor cash & carry, considerat cel mai matur sector de pe piaţa de profil.
De altfel, reţelele cash & carry Metro şi Selgros au raportat cea mai mare rată de declin a vânzărilor în 2009 faţă de anul anterior, de 17% în euro, în condiţiile în care hipermarketurile din clasament au mizat pe extindere pentru a-şi continua creşterea. Scăderea afacerilor a lovit în profituri, deşi reducerile de costuri ale companiilor au atins chiar şi efectivele de angajaţi: dacă în 2008 operatorii cash & carry aveau rate de profitabilitate de două ori mai mari decât hipermarketurile care pariau pe extindere, anul trecut Carrefour şi Kaufland au venit din urmă ajungând aproape de Metro, cea mai mare reţea din România după vânzări şi cel mai vechi lanţ internaţional de magazine de pe piaţă.
"Scăderile de rate de profitabilitate cred că au fost cauzate în primul rând de contracţia vânzărilor şi de politica de preţ, pentru că reducerile de costuri au fost destul de importante în retailul modern anul trecut. Retailerii mari din sectorul bunurilor de larg consum au intrat într-un război al preţurilor în 2009, încercând să ţină volumul pieţei la acelaşi nivel prin reduceri de preţuri şi promoţii. Din păcate, consumul s-a redus probabil mai mult decât au estimat ei", a comentat Eusediu Margasoiu, partenerul companiei de consultanţă de business The Network.
Anul trecut, magazinele cash & carry au