ProducÂtorii de vin, care se luptă de doi ani cu scăderea pieţei, şi-au găsit vesta de salvare pe continentul asiatic, China şi Japonia fiind cele mai noi destinaţii de export. Contractele pe care firmele le au deja semnate în aceste zone creează premisele ca în următorii cinci ani livrările în aceste zone să sară de 20 mil. euro, în condiţiile în care numai anul trecut exporturile totale de vin ale României au fost de circa 15 mil. euro.
"Orice principiu al concurenţei spune că trebuie să fii pe toate pieţele. Piaţa chineză de vin este la început, din cauza anumitor restricţii, dar este o piaţă foarte mare, unde se numără pe degete concurenţii", a spus Florin Timău, director de marketing al Domeniile Viticole Tohani, companie care a anunţat cel mai ridicat nivel al exporturilor pe această piaţă.
Compania estimează că în următorii cini ani exporturile de vin în China vor fi de 20 mil. euro.
Producătorii de vin au decis să-şi încerce norocul în China după ce pe piaţa locală consumul a scăzut cu circa 10% în ultima perioadă, au existat migraţii de consumatori către segmentele scăzute de preţ, iar majorarea TVA cu cinci puncte procentuale nu a uşurat nici ea soarta companiilor.
David şi Goliat
Demararea unor exporturi către statul asiatic ar putea să pară sinucidere curată în condiţiile în care China este cel mai mare exportator din lume, livrările sale externe atingând 1.201 mld. dolari în 2009.
Invazia "chineză", o problemă pentru puteri economice precum SUA, nu a ocolit nici piaţa locală, anul trecut China aflându-se pe locul cinci în topul statelor de unde România importă, cu un nivel de 1,9 mld. euro şi o pondere de 4,9% în total. La nivelul pieţei vinurilor, importurile din China sunt însă zero.
"O primă comandă de 1,1 milioane de euro este deja realizată, iar până la finele anului 2010 se preconizează atingerea cifrei de 2