Ultimul raport al Comisiei Europene privind preţurile la automobile arată că preţurile au scăzut uşor, în termeni reali, în 2009 în Uniunea Europeană, precum şi că au convers pe piaţa unică a UE.
În acelaşi timp, preţurile pentru serviciile de reparaţie şi întreţinere, precum şi pentru piesele de schimb au continuat să crească mult peste nivelul inflaţiei, ceea ce confirmă necesitatea normelor mai stricte în materie de concurenţă, în vigoare în acest sector cu începere de la 1 iunie.
Indicele preţurilor UE pentru automobile (care reflectă preţurile nominale plătite de consumatori, inclusiv rabaturi, TVA şi taxe de înmatriculare) a crescut cu 1,1%, faţă de creşterea cu 1,7% a preţurilor de consum generale, ceea ce s-a tradus printr-o scădere a preţurilor reale la automobile de 0,6%.
Preţurile reale la automobile pentru consumatori, exprimate în monedele corespunzătoare, au scăzut în 24 din cele 27 de state membre în cursul anului 2009. Preţurile s-au menţinut în Ţările de Jos şi au crescut în Regatul Unit (+7,7%) şi Suedia (+2,7%). Cu toate acestea, ar trebui reamintit faptul că în aceste ultime două ţări cumpărătorii au beneficiat de o reducere extraordinară a preţurilor (-9,7% şi, respectiv, -5%) în 2008, astfel încât, per ansamblu, beneficiază acum de condiţii mai bune decât la începutul anului 2008. În Regatul Unit, variaţia preţurilor reflectă, de asemenea, încheierea, în ianuarie 2010, a perioadei de acordare a reducerii temporare a TVA-ului.
Scăderea preţurilor reale a fost foarte pronunţată în Slovenia (-13,4%), Lituania (-11,1%), Slovacia (-11%), România (-10,1%), Republica Cehă (-9,4%), Malta (-9,2%) şi Bulgaria (-9,1%). Aceste reduceri de preţuri ar putea fi explicate prin faptul că în 2009 majoritatea noilor state membre au fost afectate mai puternic de recesiune decât UE în ansamblu. În ceea ce priveşte pieţele mai mari, pre