Patru piese de Matei Vişniec, montate de companii franceze, vor fi prezentate la Festivalul Avignon Off, care se desfăşoară între 8 şi 31 iulie. Matei Vişniec va participa la o dezbatere pe marginea poeziei sale, la 15 iulie, în Avignon. Anul acesta i se va traduce, în Franţa, primul volum de poeme.
Luna aceasta se joacă la Festivalul de Teatru Avignon OFF patru spectacole după piesele dumneavoastră. Vă aflaţi în faţa unui record personal?
Festivalul de la Avignon (din Franţa n.r.) a devenit un spaţiu care îmi este foarte familiar. De 20 de ani particip la acest festival şi din 1992 am avut în fiecare an câte o piesă, două, sau chiar mai multe în OFF la Avignon („recordul" absolut a fost în 2004 când am avut şase piese diferite montate de şase companii diferite).
Marea mea şansă este de fapt... sistemul absolut special al teatrului francez, mai precis acest peisaj teatral francez care permite existenţa a mii de companii de teatru private. Cred că nu există altă ţară în lume cu o mai mare densitate teatrală ca Franţa. Politica de descentralizare culturală şi teritorială a permis, în Franţa, din anii `70 încoace, apariţia a sute şi sute de companii de teatru ajutate uneori cu bani publici la nivel local. Majoritatea acestor companii sunt interesate de dramaturgii contemporani. În Franţa, ca autor dramatic, ai mult mai multe şanse să fii jucat de o companie mică decât de o mare structură. Ceea ce mi se întâmplă şi mie. Aceste companii private, dintre care unele dispun şi de săli de teatru sau colaborează cu diverse instituţii de stat (case de cultură, centre dramatice regionale, etc.) unde se află în rezidenţă, aceste companii deci îşi asumă o muncă de furnică uluitoare în Franţa.
Greu de găsit în Franţa un burg de 3.000 de locuitori care să nu aibă un mic teatru sau o companie privată profesionistă. Secţiunea OFF a Festivalului de la Avignon este