Recesiunea a tras înapoi economia cu cinci ani. Cu aceleaşi cifre ca în 2005, oamenii de afaceri se văd puşi în faţa unui peisaj dezastruos. Principalii indicatori plasează economia românească la nivelul anilor 2004–2006. Atmosfera care domină mediul de afaceri este însă total diferită de ceadin urmă cu cinci ani.
Ne-am întors în timp cu cel puţin cinci ani. „Vânzările din 2005 mi se păreau superbe atunci, ca Miss Univers. Transpuse acum, aceleaşi rezultate financiare arată ca o babă de 80 de ani", descrie plastic situaţia Dan Şucu, proprietarul Mobexpert.
Obişnuiţi cu creşteri ale afacerilor de două sau chiar trei cifre, antreprenorii din România s-au trezit cu vânzări mai mici din cauza scăderii consumului, şi pentru prima dată în ultimii ani au realizat că trebuie să aibă strategii bine puse la punct pentru a-şi asigura supravieţuirea. O diferenţă mare faţă de ceea ce se întâmpla cu câţiva ani în urmă, într-o economie care statistic arăta la fel.
VREMURI APUSE
Să fii doar prezent pe piaţă era, în 2004, o reţetă sigură a succesului. Concurenţa redusă, perspectiva integrării în Uniunea Europeană, introducerea cotei unice în 2005, deschiderea băncilor către creditarea consumului creaseră condiţiile pentru creşterea cifrei de afaceri în orice domeniu. Ovidiu Tender descrie acei ani ca fiind ideali pentru creşterea afacerii: „Mulţi investitori străini dar şi autohtoni au alocat sume mari dezvoltării".
Ceea ce a făcut şi el, mai ales că şi oportunităţile erau altele, datorită integrării României în Uniunea Europeană. Iar cifrele îi dau dreptate. Şomajul a coborât de la peste 7% în 2006 la 4% doi ani mai târziu. În aceeaşi perioadă, PIB-ul României creştea cu 70%, de la 80 de miliarde de euro la finalul anului 2005, la aproape 140 de miliarde de euro în 2008.
Acum, lucrurile arată altfel. Mediul de afaceri actual este paralizat de scăde