La nivel naţional a fost demarată a campanie de control cu privire la modul de aplicare şi respectare a acordării venitului minim garantat cetăţenilor, în baza Legii 416/2001.
Prin ordin al prefectului, o comisie formată din inspectori sociali şi reprezentanţi ai Instituţiei Prefectului s-au deplasat, timp de 30 de zile, în teritoriu. Au fost verificate 6186 de dosare existente în plată, la nivelul a 60 de unităţi administrativ-teritoriale.
„Comisia care a efectuat controlul de legalitate a propus spre suspendare 1.379 de dosare care nu respectă prevederile legale pentru acordarea venitului minim garantat. Motivele se referă la neprezentarea adeverinţelor eliberate de AJOFM (din trei în trei luni) pentru persoanele apte de muncă şi pentru care se acordă ajutorul social; stabilirea acordării ajutorului social în baza unor date eronate a componenţei familiei sau veniturilor acestora şi lipsa unor documente justificative cu privire la modificările survenite în structura familiilor beneficiare de ajutor social", a spus prefectul de Maramureş, Sandu Pocol.
Cele mai multe dosare propuse spre suspendare sunt la unităţile administrativ-teritoriale Poienile Izei, Săcel, Ieud, Leordina, Petrova, Poienile de Sub Munte, Botiza, Sighetu Marmaţiei, Băseşti, Ariniş, Mireşu Mare, Vima Mică, Coroieni, Giuleşti, Vadu Izei, Remeţi, Strâmtura, Rona de Jos, Bicaz, Bistra, Baia Mare.
Pentru nerespectarea legalităţii acordării ajutorului social au fost aplicate amenzi în cuantum de 500-1000 de lei primăriilor Ulmeni, Copalnic Mănăştur şi Poienile de Sub Munte.
Comisia a verificat la Poienile Izei doar 87 de dosare, din cele 234 existente, însă a propus suspendarea tuturor şi reevaluarea acestora, datorită faptului că documentele existente la dosar şi în baza cărora se acorda ajutorul social erau din anul 2008. Aceeaşi situaţie s-a înregis