Bancherii se luptă acum pentru clienţi cărora să le administreze banii, inclusiv banii din salariu, după ce în vara lui 2008 le trimiteau scrisori prin care îi invitau să ia credite "doar cu buletinul" şi anul trecut erau prea preocupaţi să-şi facă curăţenie în portofoliile de credite.
Bănci precum Millennium, ING sau RBS au lansat în ultima perioadă conturi de salariu pentru care nu percep clienţilor comisioane de deschidere, administrare sau retragere a banilor de la bancomat. Alte bănci au o politică de a atrage clienţi pe acest segment de mai mulţi ani şi spun că astfel au reuşit să-şi mărească baza de clienţi cărora să le vândă ulterior şi alte produse.
"Noi nu am aplicat niciodată comisioane de mentenanţă şi de retragere a banilor de la bancomat. Contul curent a fost pentru noi produsul cârlig prin intermediul căruia ne-am construit o bază de 1,3 milioane de clienţi. Ca bancă de retail nu poţi avea succes dacă nu ai o bază stabilă de clienţi şi nu reuşeşti să vinzi produse diversificate", spune Gabriela Nistor, director executiv retail la Banca Transilvania.
Nistor apreciază că băncile care încearcă acum să atragă clienţi cu produse simple cum este contul curent şi-au dat seama că au nevoie de cât mai mulţi clienţi pentru a trece mai uşor peste şocurile de pe piaţă. "Nu te poţi baza doar pe câteva produse şi puţini clienţi pentru că dacă se întâmplă ceva pe piaţă, ce faci?", comentează ea.
Totodată, majoritatea băncilor încearcă în prezent să-şi echilibreze activele şi pasivele după ce în anii trecuţi au dat agresiv credite din banii primiţi de grupurile-mamă din străinătate. În acelaşi timp, bancherii speră ca prin atragerea mai multor clienţi cărora să le administreze banii să reuşească să le vândă acestora şi alte produse.
"Contul de salariu este un produs-cheie, pentru că permite construirea unei relaţii pe termen l