Turcia a fost şi este cunoscută pentru istoria sa, pentru faptul că este o ţară situată pe două continente sau pentru că este o destinaţie turistică faimoasă, însă nu s-a remarcat niciodată ca o mare forţă economică.
Performanţa economică din primul trimestru al acestui an vine să contrazică acest lucru. Într-un moment în care economia mondială se chinuie să îşi revină din recesiune, multe state anunţă încă scăderi economice, Turcia a ieşit la înaintare cu o creştere economică de 11,4% în primele trei luni ale anului faţă de acceşi perioadă a anului trecut.
Cum a reuşit statul situat la graniţa Uniunii Europene, căruia timp de mai multe decenii i-a fost refuzat statutul de membru, pentru că nu se ridica din punct de vedere economic la nivelul grupării, să avanseze economic cu 11,4%, când clubul celor 27 de state anunţă în aceeaşi perioadă o creştere de doar 0,2 procente?
"Fostele puteri pierd din forţă, atât din punct de vedere economic cât şi intelectual", a spus Vural Ak, 42 de ani, fondatorul şi directorul executiv al Intercity, cea mai mare companiei de leasing auto din Turcia. "Turcia are acum forţa de a se menţine singură pe propriile picioare".
Cu ce iese la înaintare
Turcia beneficiază astăzi de companii puternic competitive, cu prezenţă pe scena internaţională, de exporturi subtanţiale către pieţe bogate precum cele din Europa şi din Orientul Mijlociu şi de atenţia investitorilor, care îşi îndreaptă banii către statul împărţit între Europa şi Asia.
Primele două luni au fost slabe din punctul de vedere al exporturilor, însă în luna martie s-a produs schimbarea mult aşteptată.
Turcia a exportat cu 22,4% mai mult decât în aceeaşi lună a anului trecut, volumul exporturilor apropiindu-se de 10 miliarde de dolari.
Trendul s-a menţinut până în luna iunie, ultima lună pentru care Biroul Naţional de Statistică oferă