StudiOpera e proiectul cu cea mai mare finanţare obţinută de un teatru din România din partea unui organism european - peste 4,3 milioane de euro. Din când în când auzim despre proiecte cu fonduri europene de milioane de euro, pentru infrastructură, centrale eoliene sau tot felul de alte chestiuni ce par „arzătoare“. Ele se finalizează sau nu.
Mai puţini ştiu că astfel de proiecte pot avea tangenţă şi cu cultura. Motivul pentru care ele nu sunt foarte frecvente şi nici populare este că ele nu dau, ci doar te ajută să obţii ceva, într-un final.
Este şi cazul proiectului StudiOpera, un proiect de formare profesională în domeniul instituţiilor de spectacol, proiectul cu cea mai mare finanţare europeană obţinută de un teatru de operă, peste 4,3 milioane de euro, şi cea mai mare finanţare nerambursabilă obţinută de un teatru din România din partea unui organism european.
Într-un final se urmăreşte crearea unei structuri în cadrul Studioului Experimental al Operei Bucureşti (StudiOpera), asemănătoare Academiei Teatro Alla Scala, care să furnizeze cursuri specializate în meseriile de scenă şi management cultural. Lăudabil şi, în mod sigur, ceva ce lipseşte la nivelul vieţii reale în România.
O operă fără frontiere
Chiar dacă poate suna destul de sec, am încercat să fac intelegibil mesajul acestui proiect, pentru că sunt convinsă că demersul său este esenţial pentru a ne ajuta să ieşim din provincialism. Anvergura internaţională a proiectului este dată şi de platforma de comunicare creată de Opera Europa, prestigioasă organizaţie care reuneşte peste 100 de instituţii lirice şi care numără printre membrii săi atât Opera Naţională Bucureşti, cât şi Academia Teatrului Scala.
Proiectul StudiOpera a fost deja prezentat participanţilor la conferinţa anuală a asociaţiei internaţionale Opera Europa de la Rotterdam din acest an, „OPERA fără frontier