Nu s-a încheiat bine Campionatul Mondial de fotbal, că un scandal de proporții zguduie Africa de Sud. Totul a pornit de la un tablou al unui artist african, Yuill Damaso, intitulat ”Mandela mort”, expus într-o galerie din Johannesburg. Pânza, în fond o pastișă după celebra ”Lecție de anatomie” a lui Rembrandt, îl reprezintă pe Nelson Mandela mort, pe masa de autopsie, sub privirile altor personalităţi sud-africane, printre care laureatul premiului Nobel pentru Pace Desmond Tutu, preşedintele Jacob Zuma, fostul şef de stat Thabo Mbeki şi liderul opoziţiei Helen Zille.
Congresul Național African (ANC), formațiunea la putere în Africa de Sud, a criticat dur tabloul: “Este o dovadă de prost gust, de iresponsabilitate, este o insultă la valorile societăţii noastre”, se arată în comunicatul ANC. Asta și în contextul în care, în mitologia unor triburi africane reprezentarea unui om mort este considerat act de vrăjitorie.
Yuill Damaso se apără afirmând că tabloul nu face decît să ”arate carnea și oasele lui Mandela”, ceea ce dovedește că el este un om, la fel ca fiecare dintre noi”.
Nu vreau să deschid discuția despre limitele actului artistic. Altceva mi-a atras atenția. Mediatizarea globală a acestei știri, care a ajuns până în ”Le Figaro” ori ”The Guardian” și BBC. Și o întrebare nu-mi dă pace: s-ar fi bucurat informația de o asemenea atenție dacă scandalul nu ar fi survenit pe fondul Campionatului Mondial de fotbal?
Și, oricât s-ar ține cont de personalitatea lui Nelson Mandela, răspunsul meu e negativ. Pentru că sunt convins că desene ori caricaturi iconoclaste (iar tabloul în discuție nici măcar iconoclast nu e) cu Mandela au mai existat. Fără a produce un asemenea scandal. Ceea ce spune multe, încă o dată, despre dimensiunile sociale și energiile pe care a ajuns să le genereze fotbalul. Care nici măcar cel mai frumos dintre sporturi nu e. @N_P