Mai mult de o treime din jurnalistii romani chestionati in cadrul cercetarii "Media Transparency and Media Practices in Romania" sustin ca, in general, continutul editorial este influentat de advertiseri. 30% din practicienii in PR sunt de aceeasi parere.
Companiile care cumpara publicitate in publicatii sau pe posturile TV (advertiseri) se numara printre sursele cu cea mai mare influenta asupra continutului media, alaturi de patronii institutiilor de presa, sursele de stiri, contractele de publicitate, firmele de media buying, departamentele de vanzari pentru mass-media de lifestyle, interesele personale ale jurnalistilor, continutul care vinde si apartenenta politica.
Astfel, 50,8% din jurnalistii chestionati si 44% dintre practicienii in PR sunt de parere ca patronul canalului media influenteaza continutul difuzat pe respectivul canal, arata studiul publicat pe pr-romania.ro.
Cercetarea privind transparenta media in raporturile PR-presa-public a fost realizata de US Institute for Public Relations si Forum for International Communications, pe baza raspunsurilor oferite de 128 de practicieni in PR si 68 de jurnalisti din presa nationala si locala. Respondentii au intre un an si 40 de ani de experienta in domeniile lor.
Studiul arata ca publicitatea mascata isi face aparitia in Romania intr-o varietate de forme, care variaza de la frecventa publicarii comunicatelor de presa corelata cu numarul de machete publicitare in cadrul aceleiasi publicatii, influenta departamentului de vanzari asupra agendei editoriale sau deghizarea materialelor publicitare sub forma unor articole obisnuite.
"Din partea canalelor TV locale primim adesea oferte de «publicitate» reprezentand de fapt invitatii la talk-show-uri sau in emisiuni, cu participare contra cost", a spus unul dintre PR-istii care au participat la studiu. Alte declaratii dezbat acelasi asp