În Sulina s-a consumat, în urmă cu un secol şi jumătate, primul episod din lungul drum al Europei spre Uniunea Europeană de astăzi. Aici s-a constituit, în urmă cu peste 150 de ani, Comisia Europeană a Dunării (CED), în cea mai impunătoare clădire existentă acum pe cheiul din acest oraş.
Oraşul Sulina este, cu siguranţă, o alternativă la staţiunile de pe Litoral când vine vorba de petrecerea vacanţei. Aici, turiştii au la dispoziţie şi mare, şi Deltă, dar mai ales găsesc ceva ce nu pot întâlni în altă parte a ţării. La Sulina există câteva mărturii istorice unice în Europa. În acest mic oraş, de la confluenţa Dunării cu marea, s-a consumat, în urmă cu un secol şi jumătate, primul episod din lungul drum al Europei spre Uniunea Europeană de astăzi. În urmă cu peste 150 de ani, s-a constituit Comisia Europeană a Dunării (CED), cu sediul la Sulina, în cea mai impunătoare clădire existentă acum pe cheiul din acest oraş cu numai 4.500 de locuitori. Este vorba de Palatul CED, care urmează să devină, în scurt timp, muzeul CED şi al oraşului Sulina. Imediat după constituirea CED, inginerul englez Charles A. Hartley, numit la Sulina "părintele oraşului", a pus bazele acestei localităţi organizate conform oraşelor americane. Străzile principale pornesc de pe malul Braţului Sulina, paralel cu acesta, în număr de patru, şi sunt tăiate, conform unui desen perfect, de alte străzi perpendiculare care pornesc din malul fluviului.
Istorie la tot pasul
În câţiva ani de la deschiderea navigaţiei maritime pe Canalul Sulina, oraşul a devenit principalul port românesc la Marea Neagră, iar majoritatea statelor europene şi-au deschis consulate la Sulina, cele mai mari companii de navigaţie aveau birouri aici, iar marii comercianţi din Europa şi-au făcut birouri şi locuinţe. În perioada interbelică, acest oraş avea aproape 30.000 de locuitori. Între timp însă u