ClienŢii care au achitat integral preţul maşinii noi înainte de majorarea TVA şi nu le-a fost livrat automobilul înainte de 1 iulie vor plăti în momentul livrării diferenţa dintre preţul calculat cu taxa de 19% şi cel cu 24%, diferenţă care pleacă de la 300 de euro şi poate ajunge şi la câteva mii de euro. În acest caz, factura iniţială este stornată, iar cea finală este calculată cu taxa majorată.
"Au existat cazuri în care clienţii s-au grăbit să achite maşinile înainte de 1 iulie, dar din cauza faptului că acestea nu s-au putut livra, preţul de pe factura finală se va calcula cu TVA de 24%", a spus Vlad Rusu, şeful mărcii Skoda din cadrul Porsche România, cel mai mare jucător de pe piaţa de profil.
În general cei care s-au grăbit să achite maşinile înainte de data de 1 iulie au fost clienţii care au optat pentru maşini din stoc şi care le-au achitat cash, nu prin leasing sau credit, potrivit jucătorilor din piaţă. Aceştia au sperat ca şi în cazul în care achită integral maşina TVA să fie calculată la valoarea de 19%. Pe de altă parte, riscul reprezentat de modificările legislative este suportat oricum de către client, acesta semnând un precontract în momentul în care achită avansul.
"Fiecare client a semnat un bon de comandă, iar riscul modificării TVA este prevăzut pe acest bon. Noi ne-am înştiinţat clienţii dinainte în cazul în care maşina este livrată după 1 iulie. La livrare se face o refacturare, iar factura precedentă este stornată", a declarat Adrian Cârstea, directorul dealerului Dacia Renault Meridian Vest din Capitală. Concesionarul a avut aproximativ patru maşini pentru care s-au încasat valoarea totală, cu TVA de 19% înainte de 1 iulie, dar care s-au livrat după această dată.
Aceeaşi situaţie s-a întâlnit şi în cazul dealerului Ford din Craiova, care a avut câteva maşini care nu s-au putut livra înainte de majorarea taxei.