Legea achiziţiilor publice impune că achiziţia lucrărilor sau produselor de peste 15.000 de euro să se facă prin licitaţie, astfel ca statul să "cumpere" cât mai ieftin. Numai că orice lege are portiţele ei, iar Primăria orădeană strecoară prin ele, de aproape doi ani, camioane de bani, către constructorul favorit.
BIHOREANUL vă prezintă războiul pe lucrările municipalităţii declanşat între firmele Drumuri Orăşeneşti şi Selina, conflict care a târât Primăria în primul mare scandal din mandatul lui Ilie Bolojan...
În competiţie
În vreme de foamete cei slabi sunt sortiţi să moară, iar cei puternici să se omoare între ei. Nu se întâmplă doar în junglă, ci şi în economie. Dacă până de curând s-au ignorat reciproc, după prăbuşirea pieţei, două din cele mai mari firme de construcţii din judeţ, Drumuri Orăşeneşti şi Selina, s-au trezit într-o competiţie sălbatică. Iar fiindcă orădenii şi firmele private au sărăcit deopotrivă, coloşii se bat pe lucrările Primăriei, unul dintre ultimii clienţi solvabili.
Constructorii au scăzut preţurile undeva la 60% faţă de 2008, numai să pună mâna pe lucrări. Cel mai bun exemplu ar fi licitaţia pentru contractul de reparaţii drumuri adjudecat pe patru ani, până în 2012, de firma Selina, împreună cu subsidiara sa Drumuri Bihor, cu Drumuri Municipale Arad şi Rosign, pentru suma totală de 78,9 milioane de lei. Adică, 20 de milioane pe an.
Acelaşi lucru s-a repetat însă şi la licitaţia pentru modernizarea a 19 străzi pentru fluidizarea traficului în oraş, cu termen de predare de doi ani, câştigată de Drumuri Orăşeneşti în septembrie 2009, pentru suma totală de 28,6 milioane de lei. La o marjă de profit atât de mică, e limpede că executanţii stau cu ochii pe Primărie ca să prindă noi lucrări.
Tot mai ieftin
După zece ani în care a beneficiat de mare parte din bugetul Primăriei pentru repararea drumurilor,